Thursday, December 20, 2012

Travelouge Vietnam - Part 2


Part kedua ni aku nak cerita terus pasal Chu Chi Tunnel.

Chu Chi Tunnel ni adalah merupakan satu terowong yang telah digunakan oleh tentera Vietnam sewaktu menentang Amerika sewaktu perang dahulu. Terowong inilah yang telah banyak membantu tentera Vietnam dan rakyatnya dari mati terbunuh semasa perang.

Untuk ke sini banyak cara boleh kita guna, Antaranya ialah menggunakan tour agen, booking terus kat hotel, sewa teksi, ataupun terus cari agen persendirian. Namun begitu harganya pastilah berbeza juga kan. Untuk selamat elok korang gunakan tour agen yang dah establish. Macam aku, aku guna syarikat Vinasun Travel, syarikat sama dengan teksi Vinasun tu. Kosnya ialah USD 7 satu kepala tak termasuk kos masuk ke Chu Chi sebanyak 90000 VN. Makan tak disediakan yer. pakej ni mula dari jam 8.00 pagi hingga 2.00 petang. Dia orang akan jemput kita di lobi hotel dan masa balik tu boleh terus singgah di Muzium Perang kalau nak. pastu balik sendirilah yer.

Ini pakej yang paling murah boleh dapat. Tanya kat lobi hotel, dia nak 10 USD, Tanya kat agen Champa, dia nak USD 30 termasuk makan, mahal sangat pulak. Jadi nak budget ambik yang 7 USD jer. Aku cadangkan kalau korang datang sini, kalau jumlah sikit ambik yang macam aku ambik ni jer, tapi kalau korang bawak grup besar dalam 20 orang ke atas, elok ambik terus agen Champa tu, lebih senang sikit pengurusannya.

Perjalanan ke Chu Chi Tunnel ni ambik masa dekat 2 jam jugaklah. sebelum sampai kat Chu Chi Tunnel tu, bas akan singgah di satu kilang memproses lukisan seramik. Memang cantik lukisan yang dia orang buat, tapi harganya mahal sangat.

Masa kat Chu Chi, kami akan di beri penerangan oleh guide kami tentang sejarah peperangan rakyat Vietnam ini. Memang boleh menimbulkan keinsafan. bayangkan lubang yang kecil tu mereka dapat masuk. patutlah rata-rata orang Vietnam memang semuanya slim-slim belaka. kami juga di beri peluang untuk mencuba masuk ke dalam terowong. Memang betul-betul sendat dengan tubuh aku.
Peluang untuk berjalan kat dalam terowong lebih kurang 10 meter, sudah cukup menyeksakan aku. Mana taknya aku ni dahlah tinggi, tak boleh membongkok langsung terpaksa jalan merangkak, alamatnya cepat lenguh dan sakit belakang, nasib baik ada exit yang berdekatan, terus aku ajak wife keluar. Keluar jer termengah-mengah aku dibuatnya.


Kat sini juga korang boleh mencuba untuk menembak menggunakan senjata-senjata yang pernah digunakan oleh tentera Vietnam dahulu seperti AK 47 dan M 16. yang ni jer aku ingat, ada banyak lagi. Korang kene bayar harga peluru saja, harganya boleh tahanlah jugak.

Akhir sekali sebelum tamat sesi ke Chu Chi Tunnel kami di jamu dengan ubi kayu rebus cara Vietnam. Memang nikmat sekali rasanya.

Selesai sesi Chu Chi Tunnel, kami balik terus dan singgah jam di Muzium perang dan menapak balik ke hotel. Muzium Perang ni dekat jer dengan Ben Thanht Market.

Bagi yang pertama kali datang ke Vietnam terutamanya Ho Chi Minh ni, korang patut ambik pakej ni. Tapi bila datang kali kedua tak yah dahlah kesini. Habisnya masa dan duit dengan shopping lagi bagus, he..he.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails